Skip to main content

Po 45 roku życia kształt ciała większości ludzi zaczyna się zmieniać, gdy tłuszcz odsuwa się od pośladków i ud i gromadzi się wokół brzucha. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety budzą się pewnego ranka i znajdują rurową oponę na brzuchu. Dżinsów nie da się już zamknąć, a tyłek, który kiedyś wyglądał jak zderzak, staje się skurczoną śliwką – a wszystko to bez przybierania na wadze, jedzenia więcej lub mniej ćwiczeń. To, co się dzieje, to redystrybucja tłuszczu w średnim wieku, część nieuniknionego procesu starzenia się. Niezależnie od tego, czy hormonalny, ze względu na wzrost insulinooporności, czy po prostu proces komórkowy, większość z nas tego nie lubi, nie rozumie tego lub nie wie, co z tym zrobić. Pierwszym krokiem jest rozpoznanie złego od dobrego tłuszczu (lub nie tak złego tłuszczu).

Jeśli pewnego dnia obudzisz się z dużym brzuchem i miękko go walisz lub kołysze się jak miska galaretki, jesteś bezpieczny (a przynajmniej przez jakiś czas), ponieważ to głównie wskazuje na podskórny tłuszcz (tłuszcz pod skórą). Z drugiej strony, jeśli ten sam duży brzuch jest trudny – pomyśl o kobiecie w ciąży – masz tłuszcz w brzuchu i prędzej czy później masz problemy. Różnica jest dobra w stosunku do złych złogów tłuszczu.

Francuski lekarz jako pierwszy odkrył w 1956 r., Że ilość i lokalizacja złogów tłuszczu są związane z problemami zdrowotnymi. Od tego czasu wyraźnie ustalono, że powikłania przewlekłej choroby związane z przyrostem masy ciała są bezpośrednio związane z lokalizacją i ilością tłuszczu. Koncepcja, że ​​ciało w kształcie jabłka z większością tłuszczu wokół brzucha jest znacznie bardziej niebezpieczne niż ciało w kształcie gruszki z większością tłuszczu w udach i pośladkach, jest dobrze akceptowane.

Fakt, że złogi tłuszczu zmieniają się wraz z wiekiem, nie jest tak dobrze znany. Preferowany wzrost tkanki tłuszczowej brzucha, szczególnie w przypadku tłuszczu w jamie brzusznej, oraz zmniejszenie tkanki tłuszczowej dolnej części ciała stały się cechą charakterystyczną starzenia się. Może to być niezależne od całkowitej zawartości tłuszczu, masy ciała, a nawet rozmiaru talii. Wydaje się, że złogi tłuszczu mają własne życie i prawie się zmieniają. Zmiany nie są łatwo rozpoznawalne, jeśli wagę ocenia się wyłącznie na podstawie łusek, BMI, a nawet obwodu talii. Jeśli możesz uszczypnąć duży obszar tłuszczu wokół brzucha, jest to bezpieczniejszy tłuszcz podskórny.

Starzenie się organizmu u zwierząt i ludzi wiąże się ze zmianami w składzie ciała i związaną z tym utratą funkcji. Badania populacji ludzkiej sugerują, że masa ciała i otyłość wzrosną w piątej i szóstej dekadzie. Następnie zaczyna się stopniowy spadek masy ciała, masy mięśniowej i minerałów w kościach.

W badaniu z udziałem mężczyzn w wieku od 24 do 31 lat i od 60 do 82 lat ilość tłuszczu SQ (podskórnego, pod skórą) nie różniła się znacząco między obiema grupami, chociaż pomiary ramion i ud były mniejsze u starszych mężczyzn . Największa różnica dotyczyła złogów tłuszczu śródbrzusznego IA, przy czym starsi mężczyźni mieli dwa razy więcej tłuszczu IA niż młodsi mężczyźni. Stosunek IA do tłuszczu SQ w jamie brzusznej był ponad dwa i pół raza większy, a stosunek IA do tłuszczu w uda był czterokrotnie większy u starszych mężczyzn.

Ćwiczenia mogą zmniejszyć całkowitą ilość tłuszczu i trzewnej tkanki tłuszczowej oraz znacznie poprawić ryzyko metaboliczne i zdrowie funkcjonalne starzejących się mężczyzn i kobiet. Połączenie treningu aerobowego i siłowego to idealna strategia poprawy zdrowia metabolicznego i funkcjonalnego. Nie musi być intensywny, ale może mieć duży wpływ na jakość życia. Pamiętaj – nie ważne ile masz lat, nigdy nie jest za późno, aby poprawić swoje zdrowie za pomocą niewielkich ćwiczeń.

[ff id=”6″]